Høsten 2014 gjennomførte vi et større løft av hjemmesiden vår (lansering 10. desember).

La oss orientere litt om hva vi har fokusert på.

  • Ny menystruktur
    Menyen er nå plassert i topp, og menystrukturen reflekterer nå prioriterte kommunale tjenester. Prioriteringen har tatt utgangspunkt i statistikk (brukeratferd) og gjennomgang av søkeord. Som det er med all prioritering så betyr det at noe løftes frem til fordel for noe annet. Vi kommer til å følge brukeratferden tett, slik at vi kan justere menyen. Nå som taksonomien LOS er parkert av DIFI, og KS ikke tok ballen med å rendyrke en kommunal taksonomi, så har vi utviklet en egen taksonomi som da utgjør menystrukturen.
  • Ny forside
    Mens en del andre kommuner synes å satse på en forside som inneholder et vell av lenker, mener vi at slike forsider gir uttrykk for en menystruktur som ikke fungerer. Vi renser forsiden og lar den inneholde kun noen få fokusinnlegg. Statistikk viser at vi får mye trafikk direkte fra Google (innbyggere som søker) samt vår eget søkefelt, så det har vært viktigere for oss å forsyne alle sidene med godt innhold enn å lenke til de fra forsiden. Dette skaper selvfølgelig også et renere inntrykk. Vi legger også ut ulike bakgrunnsvideoer basert på sesong og hva som skjer.
  • Nyheter? Nei takk.
    Vi går bort fra ren nyhetsproduksjon på forsiden. Vi kommer heller til å fokusere på temaer som er relatert til det som skjer gjennom året. For eksempel barnehageopptak, skolestart, bademuligheter på sommeren, og vår årsrapport/tertialrapporter. Når vi har rene nyhetsmeldinger, kommer vi til å ha en egen side hvor vi legger ut nyheter på. Nyhetene sprer vi ut til sosiale medier hvor vi kan ha dialogen. Vi ser at vi når langt flere ved å informere via sosiale medier enn på vår egen hjemmeside (opp mot ti ganger flere). Vi fokuserer på å gjøre rede for kommunale tjenester, samt gjøre det enkelt for innbyggere å søke på disse tjenestene.
  • Min side
    Vi lanserer nå en utvidet Min side som vi håper innbyggere opplever som verdifull. Innbyggere har i et par år kunne logge seg inn (gjennom ID-porten) og se informasjon/fakturagrunnlag for egen eiendom. Nå kan innbyggere også se sine dokumenter (for eksempel om de har sendt en elektronisk søknad til kommunen, og de kan da også se vedtaket).
  • Søk i plan- og byggesaker
    Innbyggere kan søke opp en eiendom basert på gårds- og bruksnummer, og få listet ut dokumentene knyttet til denne eiendommen (det som ikke er unndratt offentligheten).
  • Temasider
    De aller fleste menypunktene under Innbygger leder til det vi kaller temasider. Disse sidene samler relevant informasjon om gitte tema.
  • Mye nytt innhold
    De fleste temasidene er produsert fra bunnen av, så det meste innholdet er ferskt. Flere tusen artikler er slettet/ikke videreført.
  • Nytt design
    Designet bygger på Sørum kommune sin ferske visuelle profil.
  • Responsivt design
    Hjemmesiden ser nå langt bedre ut på mobile enheter/ulike oppløsninger.

Som en følge av de nye nettsidene er Sørum kommune-appen oppdatert med elektroniske skjema tilpasset mobile enheter. Innbyggere kan altså bruke appen for å søke på kommunale tjenester.