På vår hjemmeside har vi en ganske nedtonet visning av våre nyheter. Det er et helt bevisst valg. Vi har gjort noen enkle målinger som viser at det er på sosiale medier folk leser våre nyheter.

Skjermbilde 2016-01-21 kl. 15.33.05

* Sett Facebook: Antall individer som har sett innlegget 28 dager etter at det er publisert. 
* www: Unike sidevisninger www.sorum.kommune.no 1.1.2012 – 11.9.2012 og 1.1.2015 – 20.10.15

For å presisere: Dette er ikke vitenskapelig målinger. Det er selvfølgelig en forskjell på brukere som klikker seg inn på en sak og de som får den opp i nyhetsfeeden med tanke på interesse. Men den gir oss likevel en pekepinn:

  • Budskapet vårt blir eksponert for et langt større publikum når den publiseres på sosiale medier.
  • Det stiller langt større krav til oss med å lage godt innhold. Artikler som gir godt engasjement (mange liker, klikk og delinger), når ut til flere på Facebook. (Vi har også mange eksempler på artikler som skaper et lavt engasjement, gir en langt dårlige rekkevidde på Facebook)
  • Facebook-brukere vil helst ikke klikke på lenker ut av Facebook. Det krever at vi klarer å formidle hovedbuskap i Facebookinnlegget.

Innholdet vi produserer på Facebook er avgjørende. Lange utredninger er ikke det folk ønsker. Det er de små glimtene som viser hverdagen hos oss som gir den beste responsen.  Til nå er dette vårt mest populære innlegg:

Skjermbilde 2016-01-21 kl. 15.52.36

Hva med hjemmesiden? Her velger vi å fokusere på temaer som er relatert til det som skjer gjennom året. Altså temasaker som er relevant for mange over en lengre tid. I skrivende stund er det kommunereform, brøyting og barnehageopptak som er våre viktigste temaer. Resten av nettstedet vårt er fokusert rundt våre kommunale tjenester.

Det er når folk har behov for våre tjenester, de besøker nettsiden vår. Og det er denne tankegangen vi har bygd opp nettstedet vårt rundt.

Skjermbilde 2016-01-21 kl. 16.11.51